Comment: The Green Party has started a rival website to Hommaforum called Hyvä Homma. It is supposed to be a forum where immigrants and refugees can give their point of view. This is an excellent idea considering that the overwhelming majority taking part in the ongoing debate are Finns and the True Finns with very reactive ideas on foreigners.
The contribution below, Suomalainen unelma, was published by Hyvä Homma. It is going to shatter a lot of people’s perceptions of Somalis in Finland because there are many success stories out there.
Why not pay Hyvä Homma a visit and contribute?
_______________
M. Abdulkarim
Suomi on hieno maa, luonto on kuvankaunis, sosiaaliturva pelaa ja koulutuskin on vailla vertaansa. Suomeen ovat tervetulleita työtä tekevät maahanmuuttajat tai rakkauden tänne vetämät, ja humanitäärisistä syistä tänne voivat tulla myös vainotut ja vailla turvaa olevat. Suomessa on myös hieno lainsäädäntö joka takaa jokaiselle perusihmisoikeudet. Unelmien Suomi on maahanmuuttajalle kuitenkin vaikea maa. Suomessa pitäisi osata kieli, kulttuuri ja pelisäännöt, mielellään heti kun tänne saapuu, viimeistään kolmen vuoden kuluttua siitä kun on rekisteröity kunnan asukkaaksi. Kolme vuotta on lyhyt aika monelle integroitua ja työllistyä nykyisillä integraatiotoimilla.
Suurin paine tuntuu kohdistuvan tällä hetkellä maahanmuuttajien parissa työskenteleville sosiaalialan ammattilaisille, joiden pitäisi tuottaa parempaa tulosta eli paremmin kotoutuneita maahanmuuttajia, juuri tämä ammattiryhmä jonka resurssit ovat puutteelliset ja joille ei suoda aikaa tehdä perusteellista työtä. Toinen ryhmä johon paineita kohdistetaan, ovat maahanmuuttajat itse. On helppo ihmetellä sitä, että miten on mahdollista maahanmuuttajan olla oppimatta suomenkieltä ja työllistyä kun on kerta päässyt tähän unelmien Suomeen. Sitä miten siihen vaikuttavat kansaihmiset joilta ei irtoa hymy eikä tervehdys ei sovi ihmetellä, ei ainakaan ääneen eikä mamun. Kiitollinen tulisi olla.
Samaan aikaan Suomessa elää iso määrä maahanmuuttajia, jotka ovat integroituneet ja työllistyneet ja elävät suomalaista unelmaa: Vakituinen työ ja asuntolaina, joka motivoi pitämään sen. Media ei kuitenkaan tätä suurta mamu-ryhmää huomioi, medialla on kiire kertoa miten vaikeaa on maahanmuuttajan arki, miten vaikeaa maahanmuuttajan on työllistyä ja kuinka yleistä rasismi on. Ei tarvitse olla tohtoritason tutkija huomatakseen tässä itseään toteuttavan profetian aineksia. Kantasuomalaisten on helpompi suhtautua syrjivästi maahanmuuttajiin, ”kun muutkin tekee niin”, työnantajan on helppo olla ottamatta maahanmuuttajaa töihin ”eihän muutkaan työnantajat” ja vuokranantajan on myös samoin perustein helppo olla ottamatta vuokralaisekseen maahanmuuttajaa. Tällaisella uutisoinnilla saattaa olla vaikutuksia myös maahanmuuttajiin, kyllähän uussuomalainen nyt Hesariin luottaa. Ei ehkä kannata edes yrittää hakeutua töihin kun ei minua oteta töihin, en uskalla lähestyä suomalaista naapuriani, mitä jos se on rasisti, jäinkö vailla koulupaikkaa ihonvärini tähden? Media muokkaa asenteita, tästä ei valitettavasti pääse yli eikä ympäri. Ei maahanmuuttaja eikä kantasuomalainen.
Helsingin kaupunki on esimerkillinen työnantaja siinä mielessä että heille pääsee töihin huivi päässä ja suomea aksentilla puhuen. He työllistävät ammattitaitoiset maahanmuuttajat siinä missä kantasuomalaisiakin. S-ryhmä on myös lähtenyt tähän mukaan, tosin heillä huivi ei edelleenkään kuulu työasuun. Se miten huivi, jonka helman saa työpaidan alle, vaikuttaa työturvallisuuteen sen enempää kuin pitkä tukka, joka on vapaana, on minulle mysteeri. S-kauppiaat eivät tässä kannassaan ole yksin, Stockmann kuuluu myös tähän ryhmään työnantajia joiden näkemys huivista on se että se ei ole edustava eikä näin ollen kuulu työasuun, pieni ihme on se että myyjät saavat sielläkin värjätä tukkaansa tästä huolimatta.
Medialla on vastuunsa yhteiskunnassa ja se vastuu ulottuu yhteiskunnan kaikkiin jäseniin, kantaako media vastuunsa? Ehkä minäkin joku päivä tilaan uudestaan Hesarin ilman pelkoa siitä mitä saan itsestäni lukea seuraavaksi. Olen syntynyt Mogadishussa, mutta elän tässä yhteiskunnassa.




