Ehdotan, että tiedusteluoikeuksien nopeutettu lisääminen ja terroristien jahtaaminen jätetään hetkeksi vähemmälle huomiolle ja valtakunnan johto ja poliisi keskittyvät kotimaisessa turvallisuudessa ilmenneisiin puutteisiin:
1. Poliisi hoitaa huolellisesti loppuun saakka etenkin naisiin ja tyttöihin kohdistuvaa internet- ja sähköpostihäirintää ja uhkailua koskevat ilmoitukset. Tämä tarkoittaa myös sitä, että kun nainen tekee uhkailusta rikosilmoituksen, poliisi ei ilmoita, että rikoksen tutkimista ei jatketa, koska siitä määrättävä rangaistus olisi niin vähäinen.
2. Poliisi ei kehota ulkomaalaisen näköisiä ihmisiä olemaan osallistumatta julkisiin tilaisuuksiin ”oman turvallisuutensa takia”. Suomessa on jokaisella asukkaalla oltava oikeus liikkua vapaasti ja kaiken näköisillä on oltava koskemattomuus esim. kirkon järjestämissä muistotilaisuuksissa. Myös ulkomaalaisen näköisten ihmisten kantasuomalaisilla ystävillä on oltava oikeus näyttäytyä turvallisesti ja pelkäämättä heidän seurassaan jokaisessa tilaisuudessa. Turvapaikanhakijoilla on myös oltava oikeus näyttää tunteitaa ja osallistua yhteiseen suruun ja iloon. Rasistisen uhkailun ei pidä vaikuttaa siten, että muiden asukkaiden oikeuksia rajoitetaan.
Muistotilaisuus Turussa elokuussa 2018 (kuva: Turu kaupunki/Olli Sulin)
3. Poliisin pitää uskaltaa ottaa vastuu rasistien valvonnasta pakottamatta naisia ja tyttöjä apuun. Esimerkiksi Rautatientorilla pitkään jatkuneen turvapaikanhakijoiden mielenosoituksen aikana turvapaikanhakijat ja heidän suomalaiset avustajansa velvoitettiin – häpeällistä kyllä – menemään rasistien pitämään leiriin ”neuvottelemaan” mielenosoituksen jatkosta, sijainnista jne. Kaiken lisäksi rasistien sallittiin tuollaisissa ”tapaamisissa” videoida turvapaikanhakijoita ja heidän avustajiaan ja levittää videoita nettiin. Jos poliisin pitää neuvotella äärioikeistolaisten rasistien kanssa, poliisi hoitakoon neuvottelut itse.
Muistotilaisuus Helsingin Rautatientorilla huhtikuussa 2018 (kuva: Outi Popp)
4. Poliisin tulee lakata korostamasta sitä, että he turvaavat tasapuolisesti kaikki mielenosoitukset. Poliisilla on lain mukaan kaikki oikeudet lopettaa rasistiset, kansanryhmää vastaan kiihottavat ja väkivaltaiset tilaisuudet. Nyt tilanne on se, että poliisi edesauttaa rasistisen aatteen levittämistä ja yhteiskuntarauhan häirintää. Rasisteille ei pidä myöskään antaa sellaista käsitystä, että heidän vihanpitonsa on oikeutettua. Maahanmuuttoa voi vastustaa, mutta kenenkään maahanmuuton vastustaminen ei saa vahingoittaa muiden vapautta ja turvallisuutta ja pilata yleistä ilmapiiriä maassamme.
5. Sisäministeri lopettaa kunniallisten kansalaisten uhkailun rankaisemisesta siitä, että he auttavat hädänalaisia. Yhteiskuntarauhan säilyminen edes nykytilassa on pitkälti ollut siitä kiinni, että kiltit, rauhaa ja ihmisiä rakastavat naiset ja miehet ovat jaksaneet pitää huolta turvapaikanhakijoiden ja muiden pakolaisten asioista ja avustaa heitä silloin, kun yhteiskunta on jättänyt heidät heitteille. Vapaaehtoiset, samoin kuin vastaanottokeskusten uuttera väki, ansaitsevat valtiovallalta kiitosta ja tunnustusta. Mitä he nyt saavat? Kyräilyä, mustamaalausta ja vihaa.
Turvapaikanhakijoilla ja heidän avustajillaan on oikeus osoittaa mieltä neuvottelematta siitä rasistien kanssa!
Kerroin aiemmin, että moneen suomalaiseen kotiin on tullut Juha Kärkkäisen oman kaupan ilmaisjakelumainoslehti KauppaSuomi. Kerroin myös, että lehdessä ei ole ainoastaan tuotteiden mainontaa, vaan mainosten seassa on artikkeleita, joissa muun muassa syytetään juutalaisia Suomen ”ongelmista”.
Myös Iltalehdessä on kirjoitus aiheesta. Iltalehdessä väitetään, että KauppaSuomi artikkelin kirjoittaja Arvi Pihkala on uusnatsien ”johtaja” Juuso Tahvanainen.
Kerroin myös, että ilmaisjakelulehdessä on tunnettujen yritysten logoja. Ja, että nämä yritykset ovat tukemassa julkaisua, jossa lietsotaan vihaa ja kaunaa monikulttuurisessa ja moninaisessa arjessa eläviä suomalaisia vastaan.
Julkaisin listan KauppaSuomi –lehden sivuilta löytyvien yritysten logoista:
Kirjoituksen julkaisemisen jälkeen moni kansalainen on ottanut yhteyttä eri yrityksiin ja kertonut heille mihin lehteen heidän yrityksensä logo on päätynyt. Vastauksia on tullut ja monenlaisia. Yritysten vastaukset paljastavat yritysten asenteita ja eettisiä pelisääntöjä. Joidenkin yritysten kotisivuilla on kauniita tekstejä arvoista, mutta hyvin vähän tietoja miten kauniit sanat näkyvät käytännössä.
Juttuni julkaistiin Migrant Tales –julkaisussa ja Fazer on lähettänyt viestin Migrant Talesin päätoimittajalle Enrique Tessierille. Fazerin logo on laitettu Kärkkäisen propagandalehteen ilman Fazerin lupaa. Fazer sanoo toimivansa aina arvojensa ja eettisten periaatteiden mukaan kunnioittaen jokaisen yksilön arvoa eikä suvaitse minkäänlaista syrjintää tai loukkauksia. Fazerin sivuilla on tietoa yhtiön avustuskohteista.
Fazerin vastaus:
”Hei, Kiitos kuluttajapalveluumme lähettämästäsi viestistä. Saimme eilen tiedon KauppaSuomi-lehdessä olleesta ilmoituksesta, johon oli laitettu Fazerin (vanha) logo. Meillä ei ole mitään tekemistä ilmoituksen kanssa, eikä siitä ole meidän kanssamme etukäteen sovittu. Luonnollisestikaan emme voi hyväksyä, että brändimme on esillä yhteyksissä, jotka eivät vastaa arvojamme. Eettisten periaatteidemme mukaisesti kunnioitamme jokaisen yksilön arvoa emmekä suvaitse minkäänlaista syrjintää tai loukkauksia. Perehdymme tällä hetkellä tilanteeseen ja olemme myös yhteydessä Kärkkäiseen. Mikäli aiheesta herää lisää kysymyksiä, vastaan mielelläni. Ystävällisin terveisin”
Arvostan sitä, että Finlayson ja Fazer eivät myy omia arvojaan.
Rasmuksen Facebookin sivulla luin yhden kaverin saamat vastaukset Fiskarsilta ja Makia Clothing –yhtiöltä.
Fiskars
“Ja kiitos yhteydenotostasi.
Kärkkäinen Oy myy omissa kanavissaan Fiskars-konsernin brändien Arabian, Fiskarsin ja Iittalan tuotteita ja on näin ollen jälleenmyyjämme. Fiskars-konsernilla tai sen brändeillä ei etukäteen ole ollut tietoa ko. julkaisusta ja artikkelit eivät edusta Fiskars-konsernin tai sen brändien näkemyksiä.” Parhain terveisin Fiskars Finland Oy Ab Kuluttajapalvelu”
Fiskars sanoo, että Kärkkäisen lehden näkemykset eivät ole yhtiön, mutta toki kelpaa myydä tuotteita Kärkkäisen kaupoissa. Siitä huolimatta, että Fiskarsin kotisivuilla väitetään, että he katsovat tarkasti ketkä ovat heidän tuotteidensa toimittajia.
Fiskarsin tylsä tai terävä terä!
Myös Makia clothingin vastaus on lyhyt ja jättää paljon tulkinnan varaa.
Makia clothing vastaa näin: Hei, kiitos yhteydenotosta! Emme itse mainosta kyseisessä lehdessä, vaan tässä tapauksessa jälleenmyyjä mainostaa omaa tuotevalikoimaansa. Lisää tietoa asiasta saat sähköpostilla osoitteesta (yhtiön sähköpostiosoite)
Ystävällisesti, Makia Clothing / Asiakaspalvelu
Katri Marttila lähetti minulle saamansa vastauksen Legolta. Lego kaipaa lisää tietoa.
Lego:
Thanks for getting in touch with us. Thank you for having taken the time to write to us about this. We really appreciate every piece of information and feedback from our customers. Katri, we would like to look into this. Could you please provide us with more information of this article? Could you please tell us which issue of the magazine it was, or if you could, for example, send us a link to the article? I can then forward the information on this exact article to the relevant department, who will look into this. Looking forward to hearing from you! We want to make sure we’re doing a good job for you, so you’ll always find the link to a four-question survey in our emails. Please tell us how we did today: LEGO Survey link Please let us know if you need anything else. Have a nice day, Katri! Kind regards, Charlotta LEGO® Service
Silloin kun Finlayson huhtikuussa 2015 päätti vetää tuotteidensa myyntiä Kärkkäinen –kaupoista, Finlayson perusteli päätöksen sillä, että yhtiö haluaa viestittää yritysvastuutaan käytännön teoilla.
Iltalehti: – Tavaratalo Kärkkäisen omistajat ovat Magneettimedia-julkaisun takana. Tämä julkaisu levittää vastenmielistä ja ahdasmielistä propagandaa. Yhteistyö Kärkkäinen Oy:n kanssa on ollut hyvää ja olemme pahoillamme joutuessamme irtisanomaan sen, mutta emme halua tehdä yhteistyötä yritysten kanssa, joiden arvot poikkeavat näin radikaalisti omistamme, Finlaysonin toimitusjohtaja Jukka Kurttila sanoo yhtiön tiedotteessa.
Finlayson haluaa edistää avoimempaa ja suvaitsevampaa yhteiskuntaa.
Nähtäväksi jää, onko muilla yrityksillä samanlaista vahvaa selkärankaa kuin Finlaysonilla.
Vastuullinen yritys on avoin ja yrittää toimia jopa eettisemmin kuin laki vaatii ja on vastuullinen eikä myy omia arvoja.
Juha Kärkkäinen on ollut aiemmin otsikoissa. Ylivieska-Raahen käräjäoikeus langetti vuoden 2013 Juha Kärkkäiselle 90 päiväsakkoa kiihottamisesta kansanryhmää vastaan. Magneettimedian kustantava tavarataloyhtiö J. Kärkkäinen Oy tuomittiin puolestaan 45 000 euron yhteisösakkoihin.
Alla oleva espanjankielinen versio kirjoituksesta löytyy myös Punto Nórdico -blogista.
En Finlandia, existe una empresa llamada J. Kärkkäinen Oy. dueña de una red de almacenes. El nombre de la empresa obedece al apellido de su propietario, Juha Kärkkäinen. Dicho propietario y dicha empresa son conocidos en Finlandia por su posición y opiniones conservadoras y ultranacionalistas.
En el año 2013 el Tribunal de Ylivieska-Raahe condenó a Juha Kärkkäinen con una multa de 90 días por incitaral odio en contra de un grupo de personas. A su vez, la empresa, financiadora de la publicación Magneettimedia, fue condenada a una multa de 45 000 euros.
Como resultado de esta decision judicial, la empresa tuvo que borrar artículos en la página web de Magnettimedia. En esos artículos se escribía en contra de los judíos. Según la justicia finlandesa, esos escritos no cumplían con lo que manda la ley.
Hace dos días, escribí en mi diario en finlandés que a nuestros hogares había llegado el diario de la empresa J. Kärkkäinen Oy, ahora titulado KauppaSuomi (”ComercioFinlandia”). Escribí también que en ese diario de más de un millón de tiradas aparecían, además de publicidades, un par de artículos con contenido muy dudoso y que en uno de los artículos se acusaba a los judíos de los problemas de Finlandia. En los artículos se plantean opiniones en contra de los inmigrantes, de la diversidad cultural y de género, así como en contra de la Unión Europea.
También el diario Iltalehti ha escrito sobre el tema y en Iltalehti se afirma que el artículo ha sido escrito bajo el seudónimo de Arvi Pihkala. Según diferentes Fuentes, el que escribe es el líder neonazi Juuso Tahvanainen.
En abril del año 2015, la empresa finlandesa Finlayson retiró la venta de sus productos de la empresa J. Kärkkäinen Oy.
En la publicación KauppaSuomi hay varios logotipos (logos) de empresas muy conocidas, también internacionalmente. Estas empresas, voluntaria o involuntariamente, apoyan esta publicación que incita al odio, por ejemplo, contra las personas que en Finlandia viven un día a día en diversidad cultural y de género.
Aquí afirman que las familias finlandesas son remplazdas con familias extranjeras! Y que el cambio poblacional conlleva a la eliminación de los finlandeses. Ser finlandés es pues, para Kärkkäinen, una cuestión meramente genética.Afirma que la lucha por los derechos de las minorías sexuales se debe a que se quiere destruir el instituto familiar y se quiere hacer de los hombres blancos blandengues con sexo neutral! Al final se menciona como culpable a la investigadora Karmela Liebkind.
Aquí dejo la lista de las empresas cuyos logos aparecen en la publicación ” KauppaSuomi”:
Las siguientes empresas han publicado anuncios en esta publicación:
Salvos, Sailioykkoset, Jetta, Kymppi-remontit.
Después de que publicara ese artículo, varios ciudadanos y ciudadanas han enviado mensajes a varias empresas mencionadas y les han explicado la situación. Algunas empresas han respondido y las respuestas varían. Las respuestas de estas empresas reflejan la posición y reglas éticas de las mismas. En las páginas web de algunas empresas hay textos muy hermosos sobre los valores de la empresa pero muy poca información sobre como estas bella palabras se llevan a la práctica.
Mi artículo fue publicado en las publicaciones virtuales Migrant Tales y Puheenvuoro. La empresa finlandesa Fazer ha enviado un mensaje a Enrique Tessieri, director de Migrant Tales. El logo de Fazeri ha aparecido en la publicación de Kärkkäinen sin el sonsentimiento de Fazer. Fazer afirma actuar siempre según sus valores y principios éticos respetando el valor de cada persona y afirma que no tolera ningún tipo de disciminación y atropello. En la página web de Fazer aparece información sobre las ayudas a proyectos socials de la empresa.
Respuesta de Fazer:
De las páginas de KauppaSuomi.
La postura de Finlayson y Fazer es a como debería ser la postura de toda empresa con ética. Principalmente Finlayson ha actuado de forma ejemplar.
En el muro de Facebook de Rasmus, la red finlandesa en contra del racismo, he leido las respuestas de las empresas finlandesas Fiskars y Makia Clothing.
Fiskars
“Gracias por contactarnos.
Kärkkäinen Oy vende en sus propios comercios los productos de las marcas del Grupo Fiskars: Arabia, Fiskars e Iittala, y de tal manera es nuestro minorista. El Grupo Fiskar o sus marcas no han tenido información de antemano sobre dicha publicación y los artículos no representan el punto de vista del Grupo Fiskars o de sus marcas. Atentamente Fiskars Finland Oy Ab Servicio al cliente”
También la respuesta de Makia clothing es corta y deja mucho que desear.
Respuesta de Makia clothing: Hola y gracias por contactarnos. No compramos publicidad en dicha publicación sino que, en este caso, el minorista hace publicidad del surtido de productos que vende. Más información al respecto a trávés del correo electronic de la empresa. Atentamente, Makia Clothing / Atención al cliente
La activista Katri Marttila me ha enviado la respuesta que ella recibió de la conocida empresa danesa Lego. Lego quiere más información sobre lo publicado en la publicación mencionada.
Lego:
Thanks for getting in touch with us. Thank you for having taken the time to write to us about this. We really appreciate every piece of information and feedback from our customers. Katri, we would like to look into this. Could you please provide us with more information of this article? Could you please tell us which issue of the magazine it was, or if you could, for example, send us a link to the article? I can then forward the information on this exact article to the relevant department, who will look into this. Looking forward to hearing from you! We want to make sure we’re doing a good job for you, so you’ll always find the link to a four-question survey in our emails. Please tell us how we did today: LEGO Survey link Please let us know if you need anything else. Have a nice day, Katri! Kind regards, Charlotta LEGO® Service
Cuando Finlayson decidió anular la colaboración con J. Kärkkäinen Oy en abril del año 2015, Finlayson argumentó que su decisión se debía a que la empresas quería dar un mensaje de responsabilidad de la empresa en la práctica.
En el diario Iltalehti: – Los propietarios de almacenes Kärkkäinen están detrás de la publicación Magneettimedia. Esta publicación difunde propaganda incómoda y intolerante. La colaboración con J. Kärkkäinen Oy ha sido buena y lamentamos tener que despedirnos de la misma, pero no queremos colaborar con una empresa cuyos valores se diferencian tan radicalmente de los nuestros. Así explicaba Jukka Kurttila, director de la empresa Finlayson en un comunicado.
Finlayson quiere promover una sociedad más abierta y tolerante.
– Queremos que en los hogares finlandeses se permita más y se juzge menos y que la diversidad sea vista como una riqueza y no como algo curioso. La mayor parte de los finlandeses está de acuerdo con nosotros. Motivamos también a las demás empresas a presentar de forma clara su responsabilidad, también en la p´ractica concreta, dice Kurrtila. (Texto de Iltasanomat).
Queda por ver si las demás empresas tienen la misma y firme moral que Finlayson.
Una empresa responsable es abierta e intenta actuar éticamente a como la ley manda o mejor y no vende sus volores y principios.
Luin nyt espanjalaisesta El Mundo –lehdestä Emmanuel Macronin elämästä. Suomessa tiedotusvälineissä väitetään, että Macron on liberaali keskustalainen. Espanjalainen oikeistolainen El Mundossa sanotaan, että Macronin taloudellinen ohjelma on sosialistinen. Macron on ollut sosialistien Hollanden hallituksen ministeri ja Hollanden ”lempilapsi”.
Ranskan presidenttivaaleissa tärkein jako ei ole puoluepoliittisesti. Nyt taistelu on euromyönteisyyden ja eurovastaisuuden välillä, avoimuuden ja sulkeutuneisuuden välillä, maahanmuuttovastaisuuden ja maahanmuuttomyönteisyyden välillä.
Koska presidenttivaaleja käydään Ranskassa ja Ranska on ollut vapauden, solidaarisuuden ja tasa-arvon lippulaiva, on historiallista, että äärioikeistolainen populisti Marine Le Pen pääsee toiselle kierrokselle.
Macronin ja Le Penin presidenttivaaliasetelma muistuttaa Clintonin ja Trumpin asetelmaa. Toivon, että vapaassa Ranskassa solidaarisuus ja tasa-arvo selviävät voittajina.
Emmanuel on hepreaa ja tarkoittaa ‘Jumala kanssamme’. Macronin isoveli kuoli synnytyksessä ja myös Macronin äiti melkein kuoli silloin. 39 vuotta sitten pieni poikavauva oli toivon merkki vanhemmille.
Terhi Kiemunki, jonka vastaan on nostettu syytteet kiihottamisesta kansanryhmää vastaan nousi viikonloppuna Tampereen perussuomalaisten johtoon yksimielisesti.
Kiemunki työskentelee yhä yhden perussuomalaisen kansanedustajan avustajana. Mitä se kertoo Suomen eduskunnasta? Mitä sanovat Jan Vapaavuoren puoluekaverit hallituksesta ja Keskustalaiset ministerit ja kansanedustajat? Hallituspuolueet tekevät niin mielellään yhteistyötä Terhi Kiemungin kaltaisten suomalaisten kanssa.
Toive toisenlaisesta Suomesta kuin Kiemungin Suomi elää vahvasti monissa suomalaisissa. Media voisi puhua perussuomalaisista oikeilla termeillä: äärioikeistoystäväälisenä- ja jopa rasismimyönteisenä puolueena.
Kirjoitus on ilmestynyt Uuden Suomen Puheenvuoron palveluksessa. Samassa paikassa, jossa ilmestyi kuvassa oleva kirjoitus Terhi Kiemungin pääsiäisnoitien kommenteista.
Jokainen, joka oli Peli poikki – Rikotaan hiljaisuus -mielenosoituksessa tietää mistä otsikon sanat ovat peräisin. “¡No pasarán! – Tästä ette kulje! Melkein noilla sanoilla alkoi toimittaja Mikael Brunilan puhe. Brunila on yksi Äärioikeisto Suomessa -kirjan (2012) kirjoittajista.
Brunilan puheen alku: “Kesäkuussa 1936, kun kenraali Francon johtaman vallankaappauksen armeijat olivat Madridin porteilla, fasistien vastaiset joukot omaksuivat iskulauseen “No pasarán – Tästä ette kulje”. Iskulausetta toistettiin kaikilla sisällissodan barrikadeilla, jopa tappioiden kasautuessa. Iskulauseeseen tiivistyi se henki, joka elävöitti taistelua epätoivoisinakin hetkinä; viesti fasisteille ei ollut vain “tästä ette kulje”, vaan “tästä ette kulje, koska me olemme täällä”.
Jimi Karttunen oli läsnä siellä rautatieaseman vieressä, paikassa jossa myös natsit olivat.
Kynttilöitä ja viestejä paikassa, jossa uusnatsi pahoinpiteli nuorta Jimi Karttusta! Moni ohikulkija pysähtyy hiljentymään.
Marssimme yhdessä ja yhteishengessä. Lauloimme, keskusteltelimme ja kuuntelimme erilaisia puheita. Me olimme siellä ja eilinen mielenosituksen osallistujien määrä on mainio esimerkki siitä, että Suomessa läsnäolijoita on paljon.
Meitä oli paljon ja mielenilmaus sujui rauhassa. Kiitos kaikille osallistujille!
Mielenosoituksessa tapasin useita kavereita, joiden kanssa olen keskustellut vain internetin kautta. He ovat olleet jo monia vuosia läsnä sanomassa ei rasismille ja syrjinnälle. Meidän läsnäolijoiden ryhmällä oli myös jatkot erässä ravintolassa. Illan päätteeksi kysyin kavereilta, että mitä nyt tämän jälkeen tapahtuu. Vastaus oli se, että olemme läsnä jatkossakin sanomalla ei rasismille, natsismille ja fasismille. Jatkossa vaadimme, että myös poliittiset päättäjät ovat läsnä sanomalla ei natsismille ja rasismille. Kahden vokaalin lausuminen ja ajatteleminen päätöksenteossa ei voi olla vaikea kuin vain natsismin ystäville ja rasismilla ratsastelijoille.
Viesti eduskunnan väelle ja jokaiselle kansanedustajalle: “Jokainen meistä voi puuttua rasismiin ja fasismiin sitä kohdatessaan.”
Viime päivien kirjoitukset ja eilinen mielenosoitus antavat toivoa valoisemmasta Suomesta, joka on avoin yhteistyölle eri ihmisten kanssa ja torjuu väkivaltaa, rasismia ja natsismia.
Lopuksi kiitos kaikille, joiden kanssa vietin iloisia hetkiä! Yhdessä on voimaa. Työ oikeudenmukaisuuden, ihmisoikeuksien ja demokratian eteen jatkuu. <3
Tulin Suomeen kun olin kolme viikkoa vanha. Puoliksi suomalainen äitini halusi synnyttää minut Yhdysvalloissa, koska perheellämme on vahva intiaanitausta ja äitini päätti suosia perinteistä intiaanikotisynnytystä Länsi-Virginian vuoristossa. Kasvoin ja elin Suomessa, ja vaikka kasvoinkin yksilöksi, joka vahvasti omaksui piirteitä myös muusta kuin supisavolaisesta kulttuurista, koin aina vahvasti olevani myös suomalainen kaiken muun muassa. Monikulttuurisuuteni ei koskaan sulkenut pois jokaiseen kulttuuriin ja perintöön sitoutumista erikseen, yhtä aikaa. Täällä olo ei ole koskaan tarkoittanut minulle sitä, että minun täytyisi olla täysin samanlainen, kuin jokainen kadulla vastaan tuleva monokulttuurinen kantasuomalainen. Minulle päämäärä monikulttuurisena ihmisenä oli aina se, että pärjään osana yhteiskuntaa ja että noudatan kaikille yhteisiä reilun kunnioituksen pelisääntöjä. Kasvoin lapsuuteni kuitenkin maailmassa, jossa vanhemmat huutelivat minulle ja perheelleni törkeyksiä kotipihassa, missä lapset kostivat minulle terroristien teot ja saudien polyamorisuuden, missä sekä minä että perheemme elimme uusnatsien väkivallan uhassa. Esiteinistä lähtien jouduin aina suihkussa muistamaan arpien kautta sen, mitä minulle oli tehty, mutta siltikään en menettänyt suomalaisuuttani, ylpeyttäni Nokiasta, Kalevalasta ja kanteleesta, ja nörtiksi kasvaessani toivoin, että Suomi, kotimaani ja yksi rakkaista esi-isäkansoistani olisi joskus valittavana strategiapeleissä. Vaikka vaikeuksia rasismin ja muslimivihan kanssa oli henkilökohtaisella tasolla enemmän kuin nyt, oli silloin loppukädessä helppoa sysätä ksenofoobikkojen virheet heidän omaksi vastuukseen, ja ainoa mikä silloin kärsi oli itsetunto ja omakuva.
Nyt minut on kuitenkin vähitellen ahdettu nurkkaan, josta olen hädän edessä päätynyt aktivistiksi ja paikalliseksi vaikuttajaksi. Nykyinen julkinen ilmapiiri on luisunut tilanteeseen, jossa vaikuttajahahmot meuhkaavat mutavyörystä, ihmissaastasta, ihmiskunnan syövästä, Euroopan raiskaavasta valloittajasta. Suurin osa ulkomaalais-, ja muslimitaustaisista on löytänyt itsensä tilanteesta, jossa heidän arkielämänsä on ahdettu aaltoilevaksi helvetilliseksi taisteluksi omasta ihmisarvosta, turvasta ja suomalaisuudesta. Aktivistina olen etunenässä ollut mukana vastustamassa sunnien ja shiiojen välistä kärhämää Suomessa, fundamentalismin ääntä sekä antipluralismia. Olen kuitenkin joutunut tilanteeseen, jossa voimavarani on pakotettu ihmisoikeustaisteluun kotiovellani. Minä olen löytänyt itseni tilanteesta, jossa joudun pimeässä hapuilemaan omaa suomalaisuuttani, sillä minä, Puijonlaakson pentuslangia heittävä savolainen, en enää kuulu tänne täysin. Toimiessani antirasistiaktiivina olen saanut ryöpyn kiitoksia kymmeniltä ihmisiltä, jotka huomioivat samoja asioita, jotka ovat väsyneitä ja maahanpainettuja. Samoin kun suomalaisuus, on suufilaisuuteni muslimina, arabialaisuuteni, skottilaisuuteni, ruotsalaisuuteni ja irokeesiuteni osa minua, ja kaksi ensimmäistä sellaisia, joista minulle yhteiskunta kostaa vähä vähältä enemmän ja enemmän. Kysymys ei ole pelosta tai kaukaisesta, hämyisestä uhasta, siitä että ehkä saattaa käydä jotain, kuten monelle turvapaikanhakijoiden tuoma turvattomuus on. Meidän päällemme kirjaimellisesti syljeskellään, viha on lähes jokaisen henkilökohtainen kokemus.
Olemme nyt oikeasti ison kynnyksen ja oven äärellä. Onko suotavaa lähteä julkisesti kampanjoimaan sen puolesta, että joku vähemmistö on ihmiskunnan syöpä? Vaikutusvaltaiset poliittiset tahot ovat useasti ja avoimesti mollanneet muslimeja ja ei-eurooppalaisia, sekä törkyilleet meille.
Miten voimme muslimivähemmistönä saavuttaa sen, mihin pyrimme ja mitä yhteiskunta meiltä toivoo, eli omina itsenämme integroimaan ja integroitumaan, jos äärioikeisto pakottaa meidät taistelemaan ihmisarvostamme ja ihmisoikeuksistamme. Minun suomalaisuudestani on jo iso osa nakerrettu pois, sillä en voi lähellekään täysin kokea kuuluvani tänne niin kauan kuin rasismi ja muslimiviha tuodaan suoraan kotiovelleni ja arkielämääni.
Olemme aikuisten oikeasti nyt vakavassa tilanteessa, ja meidän on yhtenäisenä ja tasa-arvoisena Suomena aika nousta, koska rautainen saapas on jo monen vähemmistön niskassa, ja Euroopan alamäki äärioikeiston sylkykuppina on jo alkanut.
Ei ole kysymys siitä, onko muslimeissa tai ulkomaalaistaustaisissa enemmän tai vähemmän ongelmakäyttäytyjiä kuin muissa ryhmissä. Kysymys on siitä, ajetaanko ryhmät niin ahtaalle, että sekä tehtaillaan täten lisää ongelmakäyttäytyjiä, että vaikeutetaan tai tehdään mahdottomaksi työ ja puskeminen parempaa kohti, kohti konkreettisia jäsentyneitä ratkaisuja ja yhteisiä järkeviä tavoitteita, rauhaa ja tasa-arvoa.
Sanon tämän suoraan: meiltä riistetään meidän suomalaisuutemme. Ellei kansa nouse apuumme pian, ei meille sitä jää. Moni on hyvä ja tasa-arvoa kannattava, mutta se ei muuta sitä, millaiseksi arkemme on muuttunut, ja millaiseksi ilmapiiri, johon joudumme astumaan, on syöpynyt.
Turun kaupunginvaltuutettu Muhis Azizi kysyi avoimessa kirjeessään Timo Soinille muslimina, ovatko hänen Suomessa kasvavat lapsensa ihmiskunnan suurin syöpä, kuten Sebastian Tynkkynen asian ilmaisi. Minä kuitenkin kysyn Suomen kansalta, olenko minä, savolainen muslimi, Kalevala ja kantele kainalossani, teille yhteiskunnan syöpää? Ja olemmeko me Suomen tuhannet reiluutta ja kunnioitusta puoltavat muslimit, teille todella syöpää? Koska syöpänä meidät on ajettu elämään.
Jos emme ole, tämä on avunhuuto teille. Ongelmat ratkaistaan yhteistyöllä, ja on turha valittaa radikaaliudesta tai kotoutumattomuudesta, jos ehkäisevän työn siemenet poljetaan murusiksi. Avainasemassa paremman tulevaisuuden puolesta olemme omalta osaltamme myös me, Suomen monikultturiset ja muslimit, ja me emme kykene tähän yksin, emme jos kaikki olemme ahtaalla.