Aamun ajatus: ymmärrän että hallituksemme ajatus vain oli suojella suomalaisia, tiukalla politiikallaan. Tänne tuli yhtäkkiä 30000 arabia, jotka tunnetusti ovat väkivaltaisia, raiskaavat ja ryöstävät, suunnittelevat terrori-iskuja, haluavat soluttautua Suomeen ja tehdä tästä islamilaisen valtion. (?)
Hallituksemme paniikkireaktio on täysin ymmärrettävä, ja varmaa on, että he ajattelivat vain suomalaisten parasta. Meidän tulisi ymmärtää tämä. He tekivät vain minkä kokivat siinä tilanteessa oikeaksi.
Nyt kuitenkin, puolentoistavuoden jälkeen, voidaan nähdä että arabit ovatkin yllätykseksemme sopeutuneet tänne ja länsimaalaistuneet. Väkivaltatilastot eivät ole nousseet, vaikka poliisilaitos näin ennusti. Arabit ovat, odottamisen sijaan, aktiivisesti ja oma-aloitteisesti hakeutuneet työ- ja opiskelu-elämään. He ovat ystävystyneet suomalaisten kanssa, ja heistä on tullut osa heidän arkea. Suomalaiset ovat huomanneet, että he ovat rauhaa-rakastavia ja hyvä-sydämisiä ihmisiä. (No, joka kansassa on omat vihaajansa. Onhan meillä suomessakin esim. nuo rasistit. ) Mutta suurin osa heistä on aivan tavallisia ihmisiä, jotka vain haluavat elää rauhassa, tehdä töitä, perustaa perheen, vain elää normaalia elämää. He ovat iloisia päästessään pois kotimaansa sodasta ja ahdistavasta kontrolloivasta sosiaalisesta ilmapiiristä elämään länsimaisessa vapaudessa. He kokevat että täällä voi hengittää, täällä voi olla turvassa, ja he ovat hyvin kiitollisia siitä tavasta miten monet suomalaiset ovat ottaneet heidät avosylin vastaan, ja auttaneet uuteen elämään täällä.
Hallituksen turvapaikkapolitiikka, sen lakia ja eettisyyttä rikkova linja, sen voi tietyllä lailla ymmärtää, mutta jos ollaan loogisia ja katsotaan asioita tämän päivän faktojen valossa, voidaan nähdä että tuolle politiikalle ei enää löydy mitään järjellisiä perusteita. Yleinen mielipide on sillä kannalla että turvapaikkapolitiikka ei noudata ihmisoikeuksia, tämä on Suomessa kuitenkin tärkeä arvo. Uskon että hallitus itse pian ymmärtää tämän, eikä enää väkisin runno läpi politiikkaa, joka ei tuotakaan heidän haluamaansa lopputulosta.
Annoin muuten palautetta (Paula) Risikolle, kommenttina hänen blogikirjoitukseensa turvallisuudesta:

“Anteeksi että sanon mutta mielestäni sisäministeriö on epäonnistunut turvallisuuden luomisessa. Minulla on ennen ollut Suomessa turvallinen olo, mutta nyt asiat ovat dramaattisesti muuttuneet, turvapaikanhakijoiden takia. Jostain luin että heitä on nyt maassa 4000 laittomasti, ja he eivät suostu lähtemään takaisin Irakiin. Näitä paperittomia tulee ennätysmäärä kevään aikana. Poliisi yrittää väkisin karkottaa heitä mutta ei onnistu tehtävässään. Monet maassa piileskelevistä yhteiskunnan ulkopuolella olevista turvapaikanhakijoista kärsivät post-traumaattisesta stressistä ja pelosta joka päivä, ja tämän lisäksi vihaavat Suomea ja varsinkin Suomen hallitusta ja Migriä.
Continue reading “Kerstin Ögård: Hallituksen turvapaikkapolitiijasta ei ole mitä järkeä”